Structure and Play

What does it mean “to play”? After doing some reading, I came to realize it’s more complex than I thought. Playing seems all about having fun, being creative, and feeling liberated in some way. But then, in all forms of games, there are rules, a rigid structural element. In actuality, the act of playing requires two contrasting elements, the structured and the spontaneous. I immediately think of the relationship between the warp and weft in textiles. The warp is fixed, and the weft is unfixed and full of potential. In nearly all my works, there is a game-like quality, where I initially determine the parameters. My most recent series, “MatchBox Park,” a small 3D collage the size of a matchbox, is no exception. In this series, the predetermined is the 3.5 x 5 x 1 cm box, and what is improvised is the composition in the box. Once I have the box in front of me, I can easily zone into the small space and start exploring and playing.




遊びと構造


「遊ぶ」とは何か。調べていくうちに、それは想像以上に複雑な行為であることに気づかされます。遊びと言えば、楽しい、創造的、自由といった言葉が連想されますが、ゲームのような遊びにはルールと言う構造的なものが付きものです。つまり遊びは、固定した部分と流動的な部分の二つの相反する要素からなっていると言えます。ここですぐ思い浮かぶのが織物のタテ糸とヨコ糸の関係です。タテ糸が不動の軸であるのに対し、ヨコ糸は自由に加えていけて可能性に満ちています。多くの私の作品はゲームの要素を含み、まず前提を明確にすることから制作が始まります。ただいま制作中のマッチ箱サイズの立体コラージュ、題して「マッチ箱公園」と言うシリーズも同様です。この場合 3.5 x 5 x 1cmの箱に入るのが前提で、その中の構成はアドリブです。小箱を自分の前に置くと、すっと意識がその小さなスペースに入っていき遊びに夢中になれるのです。

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