Memories of studios in the past ーThe futon factory and pine leaves

As I was packing up my studio for my recent move, I reminisced about the spaces I’ve had in the past. Since I’ve lived a somewhat nomadic life, the number of studios has been quite a few. I’ll never forget my very first one located in Tokushima, Japan. The space was massive. An artist friend had been using this place that was once a futon factory and invited me to share it. It was an artist’s dream; a vast open space located not too far from the city by the river banks. I mainly worked on 3D pieces using natural materials—my favorite where palm leaves occasionally found on the sidewalks. The long and robust stems made them look like arms that had fallen off a tall post. I used to drag them into my car and carry them to my factory. As though they were vegetables, I would first cut each part into manageable pieces and prepare them for their ultimate transformation. It was such an enjoyable process. My work has changed over the years, but my emphasis on exploring new materials and my love for the process is still very much the same.


Photo: "Pestles of Meditation", 1997, 200 x Ø20cm, palm leaves and cotton thread


過去のアトリエの思い出 ー布団工場とヤシの葉


アトリエの引っ越し準備をしながらこれまでお世話になった数々のアトリエを回想しました。忘れもしない初めてのアトリエは徳島でした。巨大なその空間は元布団工場で、当時まだ知り合ったばかりの彫刻をしている友人が借りていたその場所をシェアしようと誘ってくれたのでした。吉野川の河川敷に面したそのアトリエはロケーションといい、広々とした空間といいアーチストの夢のようなものでした。そこで私は自分で拾い集めた自然素材を使って立体などを制作しました。中でもお気に入りだった素材は街路樹のヤシの葉で、道に落ちたその姿は巨大な腕を思わせました。1メーターを超すそれら茎付きの葉を車に詰め込み、いそいそと布団工場へと運び込み加工するといった流れがいつしか出来上がっていました。まるで野菜の下ごしらえのようにまず茎と葉に切り分けそれぞれを加工していき、茎の一番太い部分はしばらく水に漬けてから丈夫な繊維を取り出すといった工程にやりがいを感じたものです。作風は変わりましたが、素材探求と制作プロセス重視なのは昔も今も変わりません。

写真 :「杵と瞑想」やしの葉、木綿糸 200 x Ø20cm 1997

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